Trip ke Ho Chi Minh , Vietnam

Dh bertahun tak tulis blog.. tiba2 rasa rindu kt blog... so dh minat aku melancong.. ada kawan mintak aku tulis blog psl tempat yang aku pegi..
Sebenarnya dh 2 kali aku ke Ho Chi Minh
1st time Jun 2015 dgn hubby n irene..ms tu irene umur setahun lbh.. so jimat tiket flight sbb still under age.. 😘😘😘  and 2nd time Jun 2016 yg ni trip dengan ofismate.. pegi reramai.. 



ni permandangan dr dalam flight


Ok .. nk start dr mane ye.. 
Aku book tiket paling murah dgn air asia.. xdela murah sgt sbb aku kena plh date time cuti sek.. coz aku dgn hubby sama2 cikgu.. so plh la time anniversary kami.. 3rd june.. 

Harga dalam  rm800 lbh utk 3 org.. 2 adult n 1 infant siap luggage pegi balik.. sorg 25kg. Hand carry 7kg mcm biase air asia bagi..🤗🤗

Bagi aku dh murah tiket tu kan.. 
Mula2 mcm neves jugak nk fly sndiri tanpa agen.. selalu org lain kalo 1st time pegi mesti by agen.. tp aku kedekut nk byr agen..agak mahal kan.. kalo agen rm1399 utk sorg.. so aku decide nk g sendiri.. 
So aku amat berterima kasih kpd semua penulis blog2 yg sudi berkongsi tips ke sana...


ni suasana di luar pasar ben thanh





muzium kemerdekaan vietnam




jangan tak tahu sane pn ada pizza hut hokeyyy





handmade craft... sgt teruja tgk insan2 oku yang buat semua ni...sgt teliti dan halus hasil kerja dorang




kami stay 3 malam kt hotel thanh thu

Thanh Thu Hotel ni betul2 terletak depan restoran hajah basiroh. senang nk cari makanan halal. kt area ni org panggil malaysia's street... sebab paling ramai org mesia dtg shopping and stay kt cni... aku booked thru agoda.. senang dan murah. rate 2 star but ok la. janji betul2 depan pasar malam.





hubby buat baju melayu kat pasar ben thant. rasanya dalam rm120 sepasang harga siap upah + kain. and yg penting jahitan cantik and siap dlm masa 1 hari..





cu chi tunnel

Tunnel ni jauh jgk drp hotel. aku xamik pakej.. so just mintak receptionist hotel yang arragekan.. kami pergi naik bas. kos dlm 20usd sorang kalo xsilap. kat dlm bas tu ada tourist guide yang akan story psl tunnel. tp jauh jgkla.. dekat 2 jam baru sampai sane. 





cu chi tunnel




jgn lupa wrapping bag ye... dh byk sgt shopping nanti kang terbarai lam flight,...hehe..
servis ni disediakan dikebanyakan hotel kt sane.. rm10 1 beg.. kalo beg besar sgt caj lbh ye..





blh tahan besar airport vietnam





permandangan sementara tunggu flight


permandangan hotel kami dari restoran hjh basiroh. dlm byk2 restoran halal yg kami singgah. hjh basiroh paling sedap and berbaloi sgt2. rindu makanan sana...




view pasar malam... jangan xtahu.. kt vietnam kite hanya guna duit rm untuk shopping. jd xpyh tukar duit dong byk sgt ye. duit dong guna untuk byr taxi dan makan sahaja.




pandangan luar psr ben thanh



antara butik baju kat sini. semua murah2..




dalam psr ben thanh









naik taxi dari epot. tambang 220 dong.. dlm rm 30++ 




















nasi goreng diorang.. sdp .



ini mmg dtg dgn pakej skali masa makan.. best kan..




ini mall yg paling dekat dgn kami.. cni byk jual pakaian bdk2.. bj kemeja n blous



 tudung fareeda pirate..






akak jual kopi ni.. siang mlm ada kt dpn hotel.. 1 cup rm3.. org kata kopi vietnam plg best... tp saya xsuke kopi..huhu










sup ni pakej dgn nasi.. tp sdp sgt..nmpak simple..














dlm bas.. on the way g tunnel


org sana rajin bersenam




jgn pelik.. motor byk sgt kt vietnam.. kalo nk melintas kena tawakkal je.. kalo nk tgu motor hbs mmg xabis ler...









semua golongan oku yg buat benda ni..









































depan hotel kami














malam sonok tawar menawar kt pasar malam
depan hotel je pasar malam





ini time nk balik... babai HCM

ok to b cont 2nd time to HCM.. peace!!

Comments

Popular Posts